Horvátország évek óta szigorúan veszi a közlekedési szabályok betartását, és a turistákra ugyanazok a rendelkezések vonatkoznak, mint a helyiekre. Aki magyar rendszámmal indul útnak, gyakran csak akkor szembesül azzal, hogy mennyire komolyan veszik a szabályszegéseket, amikor a nyaralás után hetekkel vagy akár hónapokkal később levelet kap a horvát hatóságoktól. 2025-ben a szabálysértések kezelése még pontosabb és gyorsabb, mint korábban, köszönhetően az európai adatmegosztási rendszereknek és a kamerás ellenőrzés kiterjesztésének.
Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy egy horvátországi szabálysértés – legyen az gyorshajtás, tilos parkolás vagy bármely közlekedési jogsértés – nem marad következmények nélkül, még akkor sem, ha külföldi, magyar rendszámú járművel követték el. Horvátország és Magyarország között régóta működik az EUCARIS nevű adatcsere-rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a hatóságok néhány perc alatt beazonosítsák a jármű tulajdonosát és postázhassák a bírságot. Ennek köszönhetően a magyar autósok is ugyanúgy megkapják a büntetést, mint a horvátok.
A folyamat általában azzal kezdődik, hogy a szabálysértést egy kamera vagy járőrautó rögzíti. A felvétel alapján kiállítanak egy értesítést, amelyet a jármű tulajdonosa magyar nyelven kap kézhez. Ez különösen fontos, mert így nem lehet arra hivatkozni, hogy a címzett nem értette meg a tartalmát. Az első levélben a horvát rendőrség vagy közlekedési hatóság tájékoztat a szabálysértés időpontjáról, helyszínéről és a várható bírság összegéről, valamint általában adatkérő nyomtatványt is csatolnak, amelyen meg kell nevezni, ki vezette az autót a jogsértés pillanatában.
A kitöltött dokumentum visszaküldése határidőhöz kötött, amelyet fontos komolyan venni. Az eljárás ezt követően folytatódik, és néhány héttel vagy hónappal később megérkezik a végleges határozat a pontos bírságösszeggel. A horvát szabályok szerint a legtöbb esetben kedvezmény jár azoknak, akik a bírságot nyolc napon belül befizetik; ilyenkor általában a tétel kétharmadát kell kiegyenlíteni, plusz egy kisebb adminisztrációs díjat. A befizetés nemzetközi utalással történik, és a hatóságok már a fizetés napján rögzítik az összeget.
Sokan kérdezik, mi történik, ha valaki nem fizeti be a büntetést. 2025-ben erre a válasz egyértelmű: előbb-utóbb biztosan behajtják. A késedelmes fizetés magasabb költségeket von maga után, és a tartozást akár Magyarországon is érvényesíthetik. A határátlépésnél is adódhatnak kellemetlenségek, különösen akkor, ha a tartozás nagyobb összegű vagy ismételt jogsértés történt. A horvát hatóságok nem tekintenek el a bírságoktól, és a rendszer hosszú távon is nyilvántartja az ügyeket.
A szabálysértés jellegétől függően akár további szankciók is járhatnak. Gyorshajtás esetén gyakori a horvát területre érvényes vezetéstől eltiltás, amely a bírság megfizetésétől számított időszakra érvényes. Emellett előfordulhat, hogy a sofőr horvát büntetőpontot is kap, amely ugyan nem érinti a magyar jogosítványt, de Horvátországban két évig nyilvántartásban marad.
A lényeg tehát egyszerű: ha valaki magyar rendszámmal követ el szabálysértést Horvátországban, az eljárás átlátható és következetes. A büntetés minden esetben megérkezik, és a jogkövetkezmények érvényesíthetők Magyarországon is. A legjobb megoldás az, ha mindenki betartja a közlekedési szabályokat, különösen a nyári időszakban, amikor az utak zsúfoltak, a kamerák pedig fokozottan figyelnek.
Források
Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske – Külföldi járművezetőkre vonatkozó szabályok
EUCARIS – Európai járműnyilvántartási adatmegosztási rendszer
https://www.eucaris.net Zakon o sigurnosti prometa na cestama – Horvát Közúti Közlekedési Törvény
https://narodne-novine.nn.hr European Road Safety Observatory – Adatcsere és bírságérvényesítés az EU-ban
https://road-safety.transport.ec.europa.eu Utazói beszámolók és friss gyakorlati tapasztalatok magyar turistáktól (2023–2024).